۱۳۸۸/۰۲/۳۰

دومین بیانیه ماه می سازمان عفو بین الملل درباره آیت الله بروجردی

19می 2009
ايران – آیت الله سيد حسين كاظميني بروجردي
سن:50 سال
طبقه : روحاني شيعه
آيت الله سيد حسين كاظميني بروجردي در تاریخ 17 مي 2009 در درمانگاه زندان مركزي يزد بستري شد. اين واقعه پس از اعتصاب غذاي وی در تاریخ 5 مي 2009 در اعتراض به عدم برخورداری از حقوق قانونی ، همچون استفاده از تلفن ، ملاقات با خانواده و وكلايش انجام گرفت . سازمان عفو بين الملل ، بيم آن دارد که درمانگاه زندان، اقدامات و تجهیزات پزشكي لازم را برای وی تأمين نكند .آيت الله بروجردي پیش از این ، در سلول انفرادي نگهداري مي شد ؛ وي به خاطر نوشتن نامه اي به آقاي بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد ، توسط مسئولين زندان ، بشدت مورد ضرب و شتم قرارگرفت . او در این نامه ، خواهان ارسال ناظران بين المللی براي مساعدت و هموار كردن مسير برگزاري یک رفراندوم آزاد براي ملت ايران شده بود.آيت الله بروجردي بارها درخواست مرخصی پزشكي جهت مداوی خود نموده بود. وی مبتلا به بیماریهای متعددی از جمله: پاركينسون ، ديابت ، فشار خون بالا و نارسائیهای قلبي است .آيت الله بروجردي مدافع نظریه جدايي دين از سياست مي باشد . او در تاریخ 8 اكتبر 2006 به همراه بيش از 300 تن از پيروانش در منزل مسکونیش بازداشت شد . اكثر پيروانش تا کنون آزاد شده اند اما تنها 5 نفر از آنها به مجازات زندان ، بين 2 تا 5 سال محكوم شده اند .آيت الله بروجردي در تاریخ 13 آگوست 2007، در دادگاه بدوي به اعدام محكوم گردید ؛ اما بعدها این حكم به 11 سال زندان تقليل يافت . بر اساس گزارشات ، وي پس از دستگيري ، بارها مورد شكنجه ، آزار و اذيت جسماني قرارگرفته است . خانواده اش براي رسيدگي به پرونده او ، دو وكيل در اختيار گرفته اند كه متأسفانه دادگاه ويژه روحانيت به آنها اجازه دفاع از وي را نمي دهد و اعلام نموده ، كه تنها وكلاي تعيين شده توسط قوه قضاييه ( وكيل تسخيري) حق تصدی وکالت ایشان را دارند!عفو بين الملل ، در حال رسيدگي به اين موضوع است ؛ كه آيا آيت الله بروجردي يك زندانی عقيدتي است ؟ كه در اين صورت وي بايد هر چه سريعتر بدون هيچ قید و شرطي آزاد گردد .

اطلاعات پیشین :
دادگاه ویژه روحانیت که خارج از چارچوب قوه قضائیه عمل میکند ، برای محاکمه روحانیون معترض در سال 1987 میلادی ، توسط آیت الله خمینی در ایران تاسیس شد . عملکرد این دادگاه خارج از استانداردهای بین المللی و بدور از چارچوبهای یک دادگاه منصفانه است. از میان قوانین این دادگاه، مورد ذیل درخور توجه است « وکیل مدافع تنها میتواند شخصی روحانی باشد که توسط دادگاه مذکور مشخص میشود و نیازی به داشتن صلاحیت قانونی هم ندارد ! »در برخی موارد دیده شده است که شخص متهم قادر به یافتن روحانی ای که وکالت وی را تقبل کند نبوده ، در نتیجه دادگاهش بدون داشتن وکیل مدافع برگزار شده است . این دادگاه همچنین میتواند حکم مجازتهایی از قبیل شلاق و اعدام نیز صادر کند !

اقدامات پیشنهادی :

خواهشمند است درخواستهای خود را هر چه سریعتر به زبان : فارسی , عربی , انگلیسی , فرانسه و یا هر زبان دیگری ارسال نمایید:
1 – اصرار به مسئولین برای تضمین این مهم که آیت الله سید حسین کاظمینی بروجردی سریعاً توسط پزشکان متخصص مورد معاینه قرار گیرد و از امکانات دارویی لازم بهره مند گردد.
2 – یادآوری این نکته به آنان که تمامی زندانیان حق استفاده از خدمات پزشکی را دارند و آنها در قبال سلامتی زندانیان مسئولند.
3 – تاکید بر اینکه آیت الله بروجردی و پیروانش زندانی عقیدتی می باشند و سریعاً باید آزاد شوند . در غیر این صورت با توجه به اینکه روند محاکماتشان غیرمنصفانه بوده ، مساله آزادی ایشان مجدداً مورد بازبینی قرار گرفته و رسیدگی به اتهاماتشان طی برپایی دادگاهی منصفانه انجام گیرد.
4– درخواست تعهد به عدم اعمال شکنجه و هرگونه آزار و اذیت جسمی بر ایشان در طول مدت بازداشت .
5 – درخواست برخورداری آیت الله سید حسین کاظمینی بروجردی از حقوق قانونی و لازم و همچنین دسترسی آزادانه به وکلای مدافع منتخب و دیدار با خانواده خود .

درخواست از :

رئیس قوه قضاییه
آیت الله محمود هاشمی شاهرودی
رئیس روابط عمومی قوه قضاییه
اردشیر صدیق
آدرس: ایران - تهران - نبش خیابان خوش زبان - خیابان پاستور - پلاک 57
Email:
info@dadiran.ir


رئیس زندان مرکزی یزد
آقای قاسم علیزاده
زندان مرکزی یزد
آدرس: ایران - یزد - بعد از چهار راه فضای سبز- انتهای خیابان امام خمینی

رونوشت به :
وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
آدرس: ایران – تهران- تقاطع حافظ-خیابان جمهوری اسلامی
Email:
Lankarani@mohme.gov.ir
minister@mohme.gov.ir
pro@mohme.gov.ir

رئیس مرکز حقوق بشر ایران محمد جواد لاریجانی
حوزه ریاست قوه قضاییه ایران - تهران- جنوب سه راه جمهوری- خیابان ولی عصر- خیابان پاستور
فاکس: 00982133904986
Email:
info@dadgostary-tehran.ir
و همچنین برای دیپلماتهای معرفی شده ایران در کشورتان :
خواهشمند است درخواستهای تان را هر چه سریعتر ارسال نمایید . در صورتی که درخواستهای تان را پس از 30 ژوئن ارسال میکنید ، با دبیرخانه بین المللی و یا دفتر مرکزی خودتان هماهنگ نمایید.

هیچ نظری موجود نیست: